Як я пас корів

Була тепла і сонячна погода, час коли шкірка на горіхах лопалася і горіх чекав того моменту, коли шкірка під променями сонця розкриється немов п'ятірня долоні, а подих легкого вітерця допоможе покинути галузь на якій він ріс і визрівав багато місяців.

Мета горіха впасти на землю під крону дерева, а там на нього чекала єдина для нього доля.

Але збирати мені горіхи в своєму дворі в суботній день не вийшло, вийшло так, що підійшла черга нашого двору пасти сільське стадо.

Йшов час і все змінювалося, постійний пастух нашого стада Андрій хворів вже кілька років, його пробували замінити, але на вигляд проста робота вимагала уваги і постійної біганини.

Людей вабив пристойний заробіток, але спробувавши побігати за коровами день у день, в спеку і холод, в дощ і сльота, в кращому випадку витримували один сезон.

У цей рік на посаду пастуха була вакансія, а стадо пасти потрібно, тоді селяни вирішили, що корів буде пасти кожен двір за кількістю тварин в стаді, одна корова, один день пасти стадо, дві корови або корова два теляти, то пасти доведеться два дні .

Батькові і дядькові випало в цей день йти на роботу, а на фермі свій графік і змінюватися ніхто не буде, у кожного свої справи і турботи.

От мені й довелося взяти в руки батіг і з ранку біля місцевого кладовища збирати сільське стадо.

Корови вже звикли до певного графіку і поведінки, знали своє місце в стаді, люди приганяли свою худобу до гори і поверталися, хто додому, хто йшов на роботу.

А тварини не поспішаючи спускалися під гору і під'їдають виросла траву на дні колишнього болота, а точніше загати.

За стадом залишалося тільки доглядати, щоб випадково в кущах не втратити з поля зору відстала худобу.

У корів виробився свій маршрут, вони під'їду траву, обходили Червоноград кладовища, проходили футбольне поле, прикрашаючи його рясними коржиками, уздовж річки виходили до дамби на болоті, через дамбу проходили на превеликий Червонограду, з якого ми каталися в дитинстві.

Ось у Червонограда корови розташовувалися на обід, укладалися відпочивати і ліниво пережовувати, з'їдену з ранку траву, мене тут підмінила сусідська дівчинка, щоб я сходив додому пообідати, йти було не далеко, вийти на гору і до нашого городу метрів сто п'ятдесят за австрійською полину, яка тут виростала з історичних часів.

Пообідав з апетитом, робота на свіжому повітрі, сприяє гарному травленню.

Після обіду корів кружляв по великому полю під горою, від Червонограда і до колишнього хутора Гурського, де річка підходила впритул до гори, підмиваючи плином гору, утворився високий берег.

Корови з задоволенням повзали по обмілілого і зарослому різної рослинністю болоту, уздовж струмка виходили до річки, потім вздовж русла до високого берега, повертали уздовж гори і знову опинялися у західного боку болота.

Увечері прийшов батько допомогти мені гнати корів в село, корови спочатку з небажанням покидали місце годівлі, але потім захоплюються однією з корів, лідера в стаді, спрямовувалися за нею.

І незабаром все стадо, вийшовши з під гори на гору, піднімаючи клуби пилу на дорозі, квапливо поспішали в бік колишнього старого магазину, де їх зустрічали і розбирали по дворах господарі.

Другий день не відрізнявся від першого, тільки після такого трудового дня, мені з ранку дуже міцно спалося, ледь роздер очі і знову йти збирати стадо.

В обід мене змінив батько, попередивши мене, щоб я надів болотні чоботи, корів після обіду переженемо за річку, і там стадо буде пастися до вечора.

Коли я прийшов після обіду змінити батька, стадо було за річкою, я перебрався на інший берег, а батько пішов додому, щоб на мотоциклі поїхати на роботу.

Стадо паслося відразу за річкою, де ми влітку купалися.

Щоб бачити все стадо вліз на Червоноград, який скопав в шкільні роки в археологічних цілях, але ніяких золотих прикрас зрозуміло не знайшов, зверху відкрився прекрасний вид на всю долину.

Стадо рухалося вздовж річки, вишукуючи траву, обігнув Червоноград зі східного боку і поступово пересувалося в південному напрямку.

Я змінив своє місце спостереження, покинув Червоноград, і просувався по горі в сторону лісопосадки.

Я дивився на стадо зверху, яке спокійно паслося внизу, потім на лісопосадку, де через кілька рядів білої акації, ріс ряд горіхів, так повторювалося кілька разів по ширині посадки.

Це звідси багато років тому викопав я волоський горіх для посадки у школи, який в ту ж ніч був висмикнуть невідомим.

Це звідси викопана частина горіхів зростаючих в нашому городі і за ним.

Я вирішив перевірити, чи є горіхи тут в посадці, горіхи були, але мініатюрні, не вистачало вологи цим деревам, але не дивлячись на жахливі умови, вони виростали і давали плоди.

Я згадав про одне деревце горіха, у якого з незрозумілих причин, умови виявилися кращими, і саме дерево виросло вище за інших, та й самі акації тут були вище за інших.

Я побрів по рядку зростаючих горіхів вглиб посадки, знайшов це дерево, на цьому волоському горісі на гілках висіло безліч горіхів.

Я зривав горіхи в шкірці, ламав шкірку, діставав горішки, які були трохи більші за інших.

Захопився я збором горіхом, так що до мого слуху не відразу долинули сигнали проїжджаючих машин за місцевим автобану, коли я виявив інтерес, з чого це рассігналілісь машини, просто очманів.

Корови за великим і довгому яру, який своїм початком знаходився в сотні метрів від дороги, вибралися наверх гори, побачили густорастущей траву по схилу насипу асфальтованої дороги, через невелике поле вирушили до дороги.

Коли я звернув увагу на сигнали машин, то корови випробувавши трави з одного боку, перебиралися на іншу і їм чим - то подобалося розгулювати по трасі.

Стадо розтягнулася вздовж дороги і просувалася на схід, в сторону самотньо стоїть будівлі зупинки автобусів.

Я побіг слідом за стадом, розмахуючи батогом над головою.

Коровам так сподобалося нове місце, що вони не збиралися просто так йти звідси.

На сигнали машин нуль уваги, ходили з цілковитим спокоєм, тільки бампер машини міг змусити корів поступитися дорогу.

Я перейшов дорогу і став корів переганяти на одну сторону, щоб потім зігнати їх під гору.

Коли останню, як мені здавалося, корову перегнав через дорогу, розвернувся і побачив, що корови переходили назад через дорогу.

В цей час з боку районного центру здалася колона велосипедистів, були це змагання або тренування велогонщиків, толком сказати не можу.

Під невеликий ухил велосипедисти набрали пристойну швидкість і гальмувати перед коровами не збиралися, а даремно, корови з мого стада машинам з працею давали дорогу, а тут якісь - то угнувшіеся гонщики на велосипедах.

Ось і завиляв серед корів авангард велопробігу, а ось ті хто їхав слідом, не бачачи перед собою небезпеки, врізалися в корів і падали на асфальт.

З боку виглядало смішно, велосипедист врізався в черево переходить дорогу корові, його відкидало назад, і він з гуркотом падав на асфальт.

Потім наче прокинувшись, швидко скочив, піднімав велосипед, сідав і знову відчайдушно крутив педалі, наздоганяючи товаришів.

Колона минула виникло несподівано перешкоду, петляючи і маневруючи, немов у лісі, серед рухомих корів через дорогу.

А я знову спробував зігнати корів з дороги, довелося кидатися вперед і назад, розмахувати батогом і бити по спинах неслухняних корів.

Піт лився струмком, зволожити сорочка, важко бігати в болотних чоботях по автотрасі, я вже подумував кинути цю невдячну справу, порахував для себе, попасётся трохи великої рогатої худоби і сам змінить місце годівлі.

І в самий останній момент західна частина стада повернула в поле і весело крокуючи, вирушило до гори, за ними пішли й інші корови, я перевів дух, стояв на насипу дороги і витирав піт з чола.

Так, довелося побігати мені сьогодні.

А все з - за чого вийшло.

Захотів показати будинки зірвані мініатюрні горіхи.

Корови зникли під горою, я побрів слідом.

Уздовж низу гори по балці стадо рухалося в сторону кошари на горі, у не великого розтягнутого Червонограда - насипу, де на протилежному боці річки росла колюча акація, стадо перейшло річку.

Далі до болота, через дамбу до Червонограду.

Наближався вечір, прийшов батько, стадо у обриву вигнали наверх гори і повільно підганяли корів за городами.

Я батькові показав мініатюрні волоські горіхи, які зірвав в посадці на іншій стороні.

Спробували складаним ножиком розкрити кілька горіхів і спробувати на смак ядра горіхів.

Виколупуючи невеликі частини ядерець, розжовувати, ніякої відмінності від горіхів, що ростуть в городі.

Міркували, яке виросте дерево, якщо посадити ось такий мініатюрний горіх.

Йшли повільно за стадом, залишалося з півгодини часу, щоб передати кому-небудь свою чергу пасти сільське стадо іншому двору.

До цього доводилося не один раз пасти радгоспне стадо, але там була кінь, і приходив я до батька, не так пасти стадо, скільки покататися на коні, та й більше це схоже на прогулянку корів перед доїнням.